It is my birthday

15 oktober 2021 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

15 oktober

Deze dag is weer een dag om te herinneren, niet omdat ik jarig ben, want dat ben ik elk jaar. Eigenlijk niet elk jaar, maar eigenlijk elke dag, want elke dag ben ik weer een jaar ouder dan vorig jaar op die dag. Waarom zou ik dan mijn verjaardag vieren op die dag en niet elke dag. Toevallig valt mijn verjaardag met een grote regelmaat in de herfstvakantie, vroeger toen ik nog op school zat, maar nu nog steeds nu Chloë op school zit, en wat doet de Fam Sminia het liefste in de vakantie? Precies reizen en dat doen we dus ook. Afgelopen mei werd Brenda een bepaalde leeftijd, ik mag niet zeggen hoe oud, maar het was een rond getal tussen de 38 en 42. Deze bepaalde leeftijd wilde Brenda vieren in New York. Dit kon natuurlijk niet en nu nog steeds niet, maar we hebben een goed alternatief gevonden. Mike viert zijn verjaardag in Dubaiiiii.

Dubai de tweede keer voor mij en Chloë en de derde keer voor Brenda. De stad waar je je elke dag weer verbaasd. De stad waar de extremen en superlatieven niet zijn aan te slepen. Daar waar je in andere steden zegt dat is mooi of dat is tof, zeg je in Dubai alleen maar wauw wat gaaf en wauw wat is dat tof echt bizar.

Het was niet onze eerste keuze, Athene, Rome en ergens in Spanje zijn ook voorbij gekomen, maar het haalde het niet bij Dubai. Ook vanwege het weer, lees: 35 graden, maar ook vanwege de prijs. Ja je leest het goed de prijs. Natuurlijk niet het vliegticket deze is wel een stuk duurder, maar vanwege mijn werk is het ticket minder duur en te overzien. De hotels daarentegen zijn vaak goedkoper dan hotels in bekende Europese steden. Mocht je het niet geloven, kijk maar eens op booking.com en vergelijk het maar.

Maar goed dit was de intro. Nu de reis, ja om in Dubai te komen kan je vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Dubai, maar dat was in ons geval niet heel gunstig. Wij hebben dus gekozen om met KLM naar Frankfurt te vliegen en zo vanaf daar met Emirates naar Dubai. Zo gezegd zo gedaan. De vlucht naar Frankfurt duurde iets meer dan 45 minuten. Nadat we de koffers van de band hadden gehaald liepen we naar de uitgang. Eenmaal buiten ademden we even wat frisse lucht in om daarna weer naar binnen te gaan om te kijken of we een hapje konden eten. Binnen in de hal kwamen we langs de incheck van Emirates en dachten nou als we nu al kunnen inchecken laten we dat dan maar doen. Tien minuten later lopen we met onze boardingpassen richting de marechaussee. Voordat we daar zijn zien we een pizza restaurant, we gaan zitten en laten onze negatieve pcr zien. De dame geeft wel aan dat ze om 19.00 dicht gaan. Het is op dat moment 18.35. Ik vraag of we voor die tijd moeten bestellen of dat we het ook op moeten hebben. Het laatste is het geval. We staan op en vertrekken. We hebben vakantie en dan kan ik niet mijn pizza in een paar minuten naar binnen schuiven. We gaan wel eerst even langs de paspoortcontrole en zoeken daarna wel een tentje. Alles gaat voorspoedig en het valt ons op dat het erg rustig is hier. Het lijkt wel alsof we de enige zijn. Na de paspoortcontrole gaan we op zoek naar een eettent. We lopen vast richting onze gate in de hoop iets tegen te komen. We komen welgeteld één restaurant tegen welke vol zit. We lopen nu maar weer terug om iets anders te zoeken. We zien op een bord de burger King, bij gebrek aan beters moet dat maar. Als we aankomen bij de burger King staan we voor een gesloten deur. Het is inmiddels 18.50 niet echt een tijd dat je verwacht dat alles dicht is. We zien een aantal meter verder nog een restaurant ook een beetje voor de snelle hap, hamburger, pasta, curryworst, maar nu neem ik met alles genoegen, ik zou nu zelfs bij de McDonalds gaan zitten. We bestellen en eten het verrassend lekkere gerecht op. Het is nu 19.30. We hebben onderweg, op zoek naar een restaurant, een taxfree winkel gezien waar we even wilden kijken. Ook deze winkel is bij aankomst nu dicht. Is dit normaal hier of is dit echt nog covid? Ik weet het niet. Wel weet ik dat we nu nog twee uur moeten wachten voor we aan boord kunnen. Na een uur gaat de security open, dit is hier gewoon nog direct aan de gate, en gaan we hierdoor heen om aan de gate te wachten tot we mogen boarden. We nemen plaats naast de 22 koppige crew welke ook aan het wachten zijn. Om 21.50 gaan we aan boord en als wij binnen zijn sluiten de deuren achter ons. We lopen door een half lege A380 naar onze stoelen. Na een kwartier stijgen we op en wachten op het eten, we eten kipfilet met risotto, en daarna gaan we even voor een paar uurtjes slapen. Na ongeveer drie uur te hebben geslapen word de daling ingezet. Dit duurt uiteindelijk een uur voordat hij zijn wielen op het warme asfalt van Dubai neerzet. Het is 6.15 en 28 graden. We lopen door de aankomsthal en maken verbinding met de gratis wifi. Het eerste bericht wat ik op mijn telefoon ontvang is een bericht van de Rijksoverheid dat de regels in Dubai zijn veranderd. In de nacht van 14 op 15 oktober is Dubai op geel gegaan en accepteert de VAE, Verenigde Arabische Emiraten, de Nederlandse corona dcc QR code. Je moet nog steeds een negatieve pcr test hebben van maximaal 72 uur, maar het is wel weer een stap vooruit. Nadat we onze koffers hebben opgehaald lopen we naar een taxi en laten we ons naar ons eerste hotel brengen. Hilton garden Inn Dubai al jadaf culture collage. Na 60 dirham te hebben betaald, 14 euro, stappen we uit bij het hotel. We weten dat we pas om 15.00 onze kamer in kunnen, maar willen graag onze bagage achterlaten en even opfrissen. De dame achter de receptie geeft aan dat de kamer misschien al over twee uur klaar is. We kiezen ervoor om hier het ontbijt te nuttigen en dit dan af te wachten. Het is echt super lief. Het ontbijt is echt geweldig. Daar waar het vroeger zelfbediening was staat er nu overal waar je iets zou willen opscheppen iemand naast om het voor je te doen. Je hoeft hier nergens zelf aan te komen. We gaan na het ontbijt nog even naar het dak om naar het zwembad te kijken en om even van het uitzicht te genieten. Morgen vertel ik weer verder.

1. Marian:
    15 oktober 2021
    Goeiemorgen, allereerst van harte gefeliciteerd en dat wordt vast weer een heerlijke reis. Wij ook nog een dikke week in een warm Spanje.
    Veel plezier!!!
  2. Manon:
    Happy Birthday!! Fijne vakantie gewenst. Genietse
    Groetjes
  3. Sharon:
    Gefeliciteerd Mike
    Maak er een prachtige dag van samen met je vrouwen! 🌞🍹
  4. Karin:
    Van harte!
    En leuk om zo weer mee te mogen reizen
    Geniet ervan !
  5. S.de Jong:
    Hieperdepieppppp gefeliciteerd ♡
    Wat heerlijk en toch Dubai ! ..lekker weer genieten lieverds van het bruisende D.
  6. Jenny Rietbergen:
    15 oktober 2021
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en voor alledrie heel veel plezier weer😘
  7. Brigitte:
    15 oktober 2021
    Van harte gefeliciteerd 🥳, maar eigenlijk ben je al jarig geweest als je dit leest. Maar aangezien je elke dag een jaartje ouder wordt maakt t ook allemaal niet uit 😂
    Veel plezier en een goede vakantie 🏜
    Groetjes Brigitte
  8. Monique:
    Gefeliciteerd Mike!!!🎉 Geniet van al t moois !! 😘😘
  9. Nanda:
    gefeliciteerd!
  10. Wilco Minnebo:
    Gefeliciteerd Mike
    En een hele fijne vakantie voor jou en je gezin
  11. Astrid:
    Gefeliciteerd!!!
    Veel plezier saampjes en lekker genieten 🍸😘
  12. Bas Dubbelaar:
    15 oktober 2021
    Gefeliciteerd, leuk begin van je vakantie, geniet er van trio Sminia