Dag 1

16 oktober 2021 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Wat staat er vandaag op de planning? Niet heel veel natuurlijk. We zijn er net en we hebben een korte nacht gehad. We willen vandaag naar The frame en de Dubai mall. Het is erg warm dus willen we natuurlijk ook nog even bij het zwembad zitten. Na het ontbijt vraag ik nogmaals aan de receptie hoe het staat met onze kamer, heel voorzichtig dat wel, ik bedoel we mogen er officieel pas om 15.00 in, en het is nu pas 10.00. De vriendelijke dame geeft aan een half uurtje en dan is hij klaar. Blij verrast gaan we nog even boven bij het zwembad kijken om de tijd te doden. Na een half uurtje aan de rand van het rooftop zwembad te hebben gezeten gaan we de sleutel halen. We mogen onze kamer in en gaan even lekker douchen. Dit is wel echt even lekker. We smeren alle blote delen in met zonnebrand, dat is niet veel, want hier lopen alle vrouwen in een burka en de mannen in een jurk met een theedoek. Het puntje van onze neus is dus voldoende. Dit is natuurlijk niet zo, wij lopen er zo niet bij, maar ook de mensen hier niet. Ja er lopen hier mannen in 'jurken', maar dit hoor hier en op één of andere manier ziet het er juist heel statig uit. Ze zijn vlekkeloos en uiterst vriendelijk. Ook vrouwen zijn hier normaal een enkeling loopt hier gesluierd, maar 85% van de bevolking zijn migranten. De meeste werken in de bouw of toeristen industrie.

We gaan dus gewoon op pad in korte broek en T-shirt en de dames in een jurk met blote schouders. Ja dat kan gewoon, geen enkel probleem, maar respecteer wel de regels op plekken waar dat gewaardeerd wordt. Een omslagdoek voor de schouders hebben we dus bij ons. We lopen naar de metrohalte op vijf minuten lopen en kopen daar een dag kaart. 22 Dirham, ongeveer vijf euro per persoon. Hiermee mag je van elke metro, bus en veerdienst gebruik maken. We rijden vijf haltes met de groene lijn om dan over te stappen op de rode lijn. Als je in Nederland de trein uit wilt loopt dat nogal eens fout als de ene groep eruit en de andere groep er in wil, maar hier……. dan is het in Nederland gestructureerd. Hier gaat echt iedereen erin en eruit op hetzelfde moment. Na de eerste keer wisten we niet wat er gebeurde en stonden we vol verbazing te kijken. De tweede keer, toen we op onze uiteindelijke bestemming moesten uitstappen waren we voorbereid. Ik positioneerde Brenda en Chloë strategies voor de deur en op het moment dat de deuren open ging duwde ik ze met volle kracht naar buiten. Verbaasde gezichten van de hele stroom reizigers, welke naar binnen wilden, maar ik had ruim baan. Zo kan het dus ook, it's my birthday.

Het laatste stukje moeten we lopen. We lopen door een wijk waar de glamour en glitter niet van de gebouwen afspringt. Gewoon arbeiders flats met kleine arbeiders winkeltjes en restaurantjes. Na 20 minuten lopen, het oog schat altijd kleiner dan de weg daadwerkelijk is, staan we voor the Frame. We moeten nu alleen nog even een 25 baans snelweg oversteken. Gelukkig is er een loopbrug waar we overheen kunnen. We zijn ondertussen overal wel een beetje nat waar je nat kan zijn. Ik bedoel het zweet kruipt waar het kan. De details zal ik achterwege laten. We gaan de brug over en we staan zo goed als onder the frame. Hij is echt groot. We lopen met onze vooraf gekochte fastlane tickets door de security en we mogen wachten op de lift. Dit wachten doe je in een gang welke is ingericht als een oud dorp met videoschermen om de geschiedenis te vertellen. Na twee liften voor ons te laten gaan stappen we in en gaan we naar boven. Boven aangekomen kunnen we door de ramen in de verte de Bjur Khalifa zien. Het is een beetje mistig/smogig, of hoe je het noemen wilt, maar jullie snappen wel wat ik bedoel. Zo red ik het wel, maar dan komt het volgende. Er is over de hele lengte van de frame een glazen vloer gelegd, niet over de hele breedte, dus je kan er wel langs lopen. Dat doe ik dus ook maar.

De dames lopen over de glazen platen van links naar rechts. Ik krijg er zelfs kippenvel van als ik het nu typ. Nogmaals ik heb nooit hoogtevrees gehad, maar de laatste paar jaar breekt het zweet me uit bij alles waar ik het idee heb dat ik kan vallen. We maken mooie foto's, ik zet ze weer in een album, die kan je dus gewoon weer zien. Als we ongeveer een kwartier boven zijn geweest vinden we het weer genoeg en dalen af naar beneden. We gaan terug naar het hotel. Na de wandeltocht van vanmorgen vanaf de metro besluiten we een Uber te bestellen. Drie minuten later zitten we in een airco gekoelde Lexus die ons in 10 minuten naar ons hotel brengt. We moeten nog lunchen dus lopen een stukje de wijk in. We zien een tentje met allerlei soorten locals en met allerlei soorten gerechten. We gaan naar binnen er worden naar een tafeltje gebracht. We krijgen de kaart, of liever gezegd folder zo dik als de Intertoys folder voor Sinterklaas. Na ongeveer een half uur zoeken eten we het nog niet. Volgens mij, ik was er niet naar op zoek, maar volgens mij serveerden ze er alleen geen Nederlands eten. Alles kon je bestellen, van insecten tot kipnuggets en van tjap tjoy tot smoothies. We kwamen uiteindelijk uit op een krokante kip wrap, welke achteraf uitstekend smaakte. Na deze lunch liepen we terug naar het hotel. Het chil moment was aangebroken. We heden ons in de zwembroek en bikini en nemen de lift naar het ongeluksgetal 13, waar het zwembad is. Brenda en ik zoeken twee bedjes uit waar we onze, door de badmeester uitgedeelde handdoek, op draperen. Chloë zoekt een tafeltje met een stoel uit om haar huiswerk op te gaan maken. Ja je leest het goed. Nu maak ik eens geen grap. Chloë heeft direct na de vakantie haar se week en aangezien ze dit jaar examen doet hebben we in samenspraak besloten dat ze wel wat moet leren in de vakantie. Ik zwem een keer een rondje en ga op het bedje liggen. Binnen een minuut ben ik ruim een uur verder, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kijk naast me en daar ligt er nog één, zwaar snurkend ligt Brenda haar jetlag uit te slapen. Ik kijk bij Chloë die nog steeds driftig een A4tje zit vol te schrijven. Hey pap ben je er ook weer. Ze vertelt dat de badmeester een hoger tafel heeft gepakt zodat ze geen last van haar rug krijgt. Echt lief. Na twee uur slapen wordt Brenda ook wakker en gaan we rustig naar de kamer. We douchen weer om ons dan in gereedheid te maken voor de Dubai mall.

We gaan weer met de metro en na één keer overstappen zijn we er binnen een half uur. Althans we zijn bij het metrostation Dubai mall. We lopen de metro uit en komen in het stationsgebouw hier staat heel goed aangegeven hoe je moet lopen. Het is allemaal overdekt en door airco gekoeld dus dat is prettig. Na elke bocht denken we, na deze bocht zijn we er wel, maar nee weer honderd meter rolband. Na een stuk of acht rolbanden lopen we eindelijk de mall in. Na ongeveer een kwartier snap ik nog steeds de grote er niet van, reusachtig kan je het beter noemen. Bizar groot, het ene na het andere merk heeft hier een winkel. We verdwaalden bijna in de Nike store. We hadden besloten wat in de mall te gaan eten, de foodcourt boven in de mall biedt genoeg keuze voor elk. Aangekomen bij de foodcourt schrikken we van de drukte er is geen tafeltje meer vrij het is echt niet normaal. Overigens heeft iedereen een mondkapje op. Na uiteindelijk toch te hebben gegeten gaan we opzoek naar de uitgang welke aan de Bjur Khalifa grenst. Tijdens het wandelen was ik even vergeten, van vier jaar geleden, dat ze ook een ijshockey schaatsbaan hebben. Het kan hier ook echt niet normaal. De fonteinen show is bezig dus de drukte is ook buiten ongelofelijk. We kijken 10 minuten naar de Bjur Khalifa en gaan dan retour naar de metro. Het is ondertussen 22.00 en ben er wel een beetje klaar mee. We hebben allemaal geen voeten meer over. Brenda heeft drie keer haar stappendoel bereikt en het is mooi geweest. Na ongeveer een uur stappen we de kamer in. Moe maar voldaan. Morgen gaan we de huurauto halen en vertrekken we richting Ras al khaimah één van de andere zeven Emiraten. Hier blijven we twee dagen en gaan we ook echt iets leuks doen, maar dat verklap ik nog niet. Tot morgen.

1. S.de Jong:
    16 oktober 2021
    Duwen ook Hahahaa zie het je doen gewoon. Je maakt Dubai interessant om ooit toch eens te bezoeken ook al had ik daar echt nooit over nagedacht.. ik geniet er weer van van de verslagen . ❤
  2. Sharon:
    16 oktober 2021
    Wat een topper die cloe!!
    Veel plezier in Ras, ik ben benieuwd
  3. Monique:
    16 oktober 2021
    Leuke foto's , als ik dat zo zie doet dat me heel sterk denken aan Vegas. Alles in overtreffende trap maar zo gaaf!!!
  4. Karin:
    16 oktober 2021
    Haha, wat kun je toch mooi beeldend schrijven Mike. Als ik het verslag lees, waan ik me echt in Dubai. En ik ben er nog nooit geweest!
    En ik zie de verbaasde gezichten als er opeens 2 dames uit de metro worden geduwd. Ik moest echt keihard lachen, leuk.
    Have fun en ik kijk uit naar het verslag van morgen!
    Groetjes aan Brenda!
  5. Astrid:
    Leuk he de frame! Leuk om de 2 verschillen oud en nieuw dubai te zien😍
  6. Jenny Rietbergen:
    16 oktober 2021
    Genieten is het dit commentaar😀