Dag 5

20 oktober 2021 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vandaag voor het eerst wakker geworden in dit hotel. Bed is goed bevallen en werden pas om 8.00 wakker. Heerlijk. Bren bedankt iedereen voor het mee leven, maar het helpt jammer genoeg niet. Haar rug doet echt zeer en kan bijna niet uit bed komen. Dit ligt niet aan het bed. Bren heeft, ook in Nederland regelmatig rugklachten, en dit is dus niet vreemd voor haar. Behandeling door een manueel therapeut helpt vaak al na twee behandelingen, maar daar willen we ons hier toch niet aan wagen. We douchen en gaan naar het ontbijt. Bij dit ontbijt worden we door een uiterst vriendelijke oudere heer ontvangen. Dit maakt een hoop goed van die sjagerijn van gisteren bij de receptie. Hier mag je het ontbijt zelf opscheppen, maar van te voren moet je je handen desinfecteren en ben je verplicht plastic handschoenen te dragen bij het opscheppen. Het lijkt vreemd, maar als iedereen het doet, ach dan is het zo gek nog niet. Had ik overigens al verteld dat hier eigenlijk iedereen een mondkapje draagt, binnen, maar zelfs ook buiten. Je voelt je bijna een vreemde eend als je hem niet op hebt. Ok verder met het ontbijt. Het ontbijt is goed ik kan niets slechts verzinnen, niet heel uitgebreid, maar dat vinden wij ook niet nodig. Één minpuntje was de koffie, waarvan wij zouden zeggen dat het thee zou zijn. Zo slap heb ik nog nooit koffie gedronken. Maar toen de uiterst vriendelijke heer vroeg of hij voor ons nog een kopje moest inschenken, bedankten wij vriendelijk. Ik gaf aan de koffie niet te zuipen te vinden, waarna hij direct aangaf andere te gaan halen. Blij verrast waren wij, toen hij met een heerlijke ruikende grote bak donkere koffie aan kwam. Onze dag kon niet meer stuk.

Vandaag maken we er een cultureel uitje van. We gaan vandaag naar al bastakiya. Hier zijn de overblijfselen van het oude Dubai, waar ze laten zien hoe ze vroeger leefden en werkten. Een soort openlucht museum dus. We rijden een klein half uurtje en komen aan bij het 'dorp'. We weten nog niet waar we moeten parkeren en ik zie een groot probleem opdoemen bij deze gedachte. Dubai zou Dubai niet zijn als ze gewoon naast het dorp een winkelcentrum hebben gebouwd met daaronder een parkeergarage voor een paar duizend auto's. Over auto's gesproken, ik denk niet dat Nederland een groot verschil gaat maken als het om CO2 uitstoot gaat. Al gaat heel Nederland morgen electrisch rijden kan dit niets compenseren wat hier word uitgestoten. Het is bizar wat hier in de rondte rijd. Ik dwaal weer af. We parkeren dus ondergronds om met een roltrap uit te komen in een hypermodern, maar wat oud, lijkt winkelcentrum. Een winkelcentrum welke is na gebouwd met als voorbeeld het oude dorp. We lopen er door heen, maar wat nu wel mee valt is dat je hier geen moderne merk winkels tegenkomt. Het zijn lokale winkels met locale producten. Het zijn dus eigenlijk souvenirwinkels. Ook hier vragen ze je of je binnen wilt komen kijken, maar zijn niet opdringerig. We lopen de winkelstraat uit om na een grote touristenbusparkeerplaats aan te komen bij het oude dorp. Ik vraag of we toegang moeten betalen, maar dit is niet nodig. We lopen door de kleine straatjes en genieten van de schaduw. Het is hier opvallend koel vergeleken met de normale straten. We lopen wat rond, maar volgens mij hebben ze ook dit dorp opnieuw gebouwd. Later toen ik bij het zwembad zat ben ik dat nog even na gelezen en het klopt het is nagebouwd, maar onder bijzondere omstandigheden, welke je, als je daarin geïnteresseerd bent zelf maar moet nalezen op.  https://www.allesoverdubai.info/al-bastakiya/

Na flink wat stappen te hebben gezet en flink wat zweet te zijn verloren, gaan we weer verder. We nemen de roltrap naar beneden en gaan richting onze volgende bestemming. De jumeirah moskee in de wijk Jumeirah. We zijn al in één van de grootste moskeeën ter wereld geweest in Abu Dhabi dus deze zien van de buitenkant is voor ons voldoende. We rijden erheen en onze voorstelling van DE Jumeirah moskee valt totaal in duigen bij het zien van deze moskee. De moskee in Almere is nog groter. Terwijl hij wel te boek staat als grootste moskee van Dubai. Je kan er hier meer over lezen.

Als ik er een paar foto's en filmpjes van heb gemaakt gaan we terug richting ons hotel. Het is mooi geweest en ik heb trek in cheesecake. De rit duurt volgens Google 25 minuten, maar we doen er uiteindelijk 40 minuten over. We kleden ons om, halen de cheesecake uit de koelkast en nemen onze flesjes water mee naar het zwembad. Denk niet wat een gieren, hun eigen drinken mee naar het zwembad, maar hier bij het zwembad is niets. Bedjes, handdoeken, parasols en een 'lifeguard'. Om de inerlijk mens te moeten voorzien ben je dus op je zelf aangewezen. We zonnen wat en Chloë zit lekker aan haar huiswerk.

Vanavond gaan we 3D blacklight minigolf spelen. Dit is in de Dubai Marina. We willen wel eerst nog wat eten en rijden hier om 18.15 weg. We gaan weer bij het tentje van gisteren eten, lekker goedkoop en lekker eten. Natuurlijk rij ik weer een keer verkeerd door alle drukte en moeten we weer 10 minuten langer omrijden. We komen om 19.00 aan bij het restaurant en bestellen ons eten. Zo snel als dat ze alle andere keren waren zo traag gaat het vandaag, dat zal je altijd zien, als je een afspraak hebt. We krijgen om 19.35 ons eten schuiven het naar binnen. Ik betaal als ik mijn laatste hap nog moet doorslikken en om 19.55 zitten we weer in de auto. De rit duurde 25 minuten, maar ik moet ook nog parkeren en waarschijnlijk een stuk lopen. Als we aankomen op de plaats die google aangeeft staan we voor een parkeergarage van een Marriot hotel. Ik vraag of we op de juiste plek zijn en hij bevestigd dit. We mogen parkeren op het eerste plekje en moeten bij de receptie van het hotel de 7.50 parkeergeld betalen. We mogen daarna met een lift naar boven om daarna uit te stappen op etage LP. God mag weten wat dat inhoud, maar we zijn er. We melden ons om precies om 20.29. We krijgen ieder een stick, één bal, een electronisch optelapparaat en voor elk een 3D bril. We lopen de eerste ruimte van zes holes in en moeten even slikken. Dit is wel heel vreemd. Rotsen op de grond die geen rotsen zijn sjeiks op de muur die naar je toe komen. Het is echt heel vreemd. We slaan de zes holes door en gaan naar de volgende ruimte van zes. Hier staat een bedoeïenen tent , maar toch eigenlijk ook weer niet. Ik beding er een beetje duizelig van te worden. In de volgende ruimte doet het een beetje ruimtelijk aan. Ik bedoel dus alsof je in de ruimte bent. Ik heb ondertussen mijn bril afgezet en we slaan ons door de laatste holes heen. Het was leuk het was erg gezellig, maar wel voor één keer.

Aangezien de 3D blacklight minigolf naast The Walk ligt gaan we daar natuurlijk ook nog even heen. Bren die ondertussen loopt als een bejaarde met een rollator geeft aan dat lopen niet erg is en het haar wat verlichting geeft. Ik twijfel, ik denk dat het enige licht wat zij krijgt is het licht van de wolkenkrabbers waar we tussen lopen. The walk zelf is niet heel veel aan, info geeft aan dat hier de locals hun auto's komen showen en dat je dan een file van dure patser wagens ziet. Nou die file was er, die locals ook, maar om taxi's nou dikke bakken te noemen gaat mij te ver. Ik heb twee Lamborghini's en één Rolls-Royce die was wel tof helemaal chroom, gezien. Nou nou als dat het nou is. We lopen nog wat verder richting het strand wat uitkijkt op het reuzenrad en hier is het wel echt gezellig een boulevard met restaurantjes en gewoon gezelligheid. Ik merk dat Bren de pijn er niet uitloopt en geef aan dat we beter terug kunnen gaan. Als we bij de auto zijn en ze moet instappen staat het huilen haar nader dan het lachen. We rijden naar huis. Nu hopen dat het morgen weer beter gaat.

1. Monique:
    20 oktober 2021
    Ja wonderlijk he dat de co2 uitstoot zich altijd "stopt" bij onze landgrens....de grote vervuilers , vervuilen rustig door intussen. Maar dat neemt niet weg dat jullie nog steeds genieten van al t moois!! Hoop dat Bren vandaag zich iets beter voelt. Trouwens n Chrome
    Rolls had ik ook wel willen zien!!!😊
  2. Jenny Rietbergen:
    20 oktober 2021
    Ach dat Brenda nou net weer op vakantie doornhaag rug is gegaan. Ik hoop dat het snel beter gaat. Fijne dag luitjes.
  3. Astrid:
    20 oktober 2021
    Jeetje bren wat vervelend voor je! Ik hoop dat het morgen beter gaat🙏
    En op de walk dat is altijd vrijdagavond of zaterdagavond dat je de show van autos voorbij ziet komen, dan is het ook superdruk en gezellig!
    Sterkte en toch nog veel plezier
  4. Bas Dubbelaar:
    20 oktober 2021
    pracht verhaal weer, sterkte met Brenda haar rug
  5. Sharon:
    Sterkte Brenda!!
  6. Wilco Minnebo:
    21 oktober 2021
    Misschien kunnen we Gerrit ff langs sturen voor een massage?
    Maar weer een mooi verhaal Mike sterkte voor Brenda