Dag 6

25 februari 2022 - Sirkka, Finland

Dag 6

Deze ochtend besloten toch maar niet te gaan skiën, het sneeuwt en het waait flink. In plaats daarvan gaan we lekker weer wandelen. Na het ontbijt trekken we het hele winterse tenue weer aan inclusief de overall van het excursie bedrijf. We stappen volle goed moet de kou in. Het is heerlijk zo warm gekleed. We lopen naar beneden richting het meer. Na ongeveer 50 minuten begint de weg weer omhoog te lopen, is het gestopt met sneeuwen en lopen we uit de wind. Spijt als haren op mijn hoofd, zijn er niet veel, maar die paar die ik heb hebben spijt. Al die kleren over elkaar worden nu wel een beetje warm. Drie lopende sauna's lopen richting het dorp. We doen de rits open om te ventileren, maar nog is het veel te warm. Ik ga mijn pak uitdoen. Ik gooi het pak om mijn nek en we lopen verder. Grappig om te voelen dat het nu lijkt alsof ik in mijn onderbroek loop, dat is ook zo, maar er zit nog wel thermo ondergoed en een skibroek overheen. We lopen door richting de gondel. We hebben om 13.00 het panorama huisje van het hotel gereserveerd. Dit huisje staat in het bos 300 meter achter het hotel. Hierin kan je een vuurtje maken om wat worstjes te grillen. Dat is hier heel normaal. Het huisje heeft daarbij ook nog eens prachtig uitzicht over het dorp Levi.

Bijzonder

Als we ons om 12.55 bij de receptie melden krijgen we de sleutel en lucifers, samen met een wijsvinger in de goede richting gaan we op pad. We lopen over de parkeerplaats het pad op het bos in. Het is een smal pad met verse sneeuw waarover we achter elkaar moeten lopen. Het is hier echt prachtig. We lopen idd zo'n 300 meter als we rechts een huisje zien. Dit zal hem wel zijn. We proberen de deur van het slot te halen, maar dit lukt niet. Er zullen toch niet nog meer van dit soort huisjes staan en dat we de verkeerde hebben? Na een keer of tien proberen gaat hij open. Het is koud binnen en ik stort mij direct op het hout wat aangestoken moet worden. Het huisje is rechthoekig met aan de twee zijkanten en achterkant hout. De voorkant daarentegen is over de hele breedte voorzien van glas. Het uitzicht valt tegen aangezien de ramen zo goed als dicht gesneeuwd zijn. We beginnen eerst met vuur maken. De vuurplaats staat in het midden met een grote schoorsteen erboven. Eromheen staan krukjes, een BBQ rooster die aan een paal gemonteerd zit zodat je hem boven het vuur kan draaien. Tegen de zijkanten en achterkant is één grote lange houten bank gemaakt. Al met al zou je je hier met 20 man je prima kunnen vertoeven. Het vuur is aan en ik ga buiten even het raam ijs/sneeuw vrij maken. Als ik weer binnen kom draai ik het ijzeren rooster boven het vuur en gooi er een paar worsten op. Ook de twee minipizza's uit de supermarkt weten de weg naar het rooster te vinden. We hebben geen bestek dus eten alles op zijn Laps, gewoon met de hand. Het vuur brandt lekker, maar zorgt er niet voor dat het warm word. Na twee uurtjes in het panorama hutje te hebben gezeten zijn we klaar. We hebben het koud en een houten kont. We sluiten de deur af en brengen de sleutel terug. Dit was echt bijzonder.

Terug in de kamer gaan we even lekker chillen, waarbij Bren en ik gewoon ook even in slaap vallen. Tegen de avond lopen we in het donker nog even een rondje door het dorp en eten nog even lekker wat. Als we om 20.30 weer in het hotel zijn gaan we lekker douchen en aan de koffie. Morgen maar weer een keer kijken of we kunnen gaan skiën.

1. Marjolein Dubbeld:
    25 februari 2022
    Vanuit de sneeuw in Oostenrijk heerlijk om jullie avonturen mee te lezen. Heel gaaf. Geniet met elkaar.
  2. S.de Jong:
    26 februari 2022
    S t u k 😅😂3 lopende sauna's echt ik hou zo van jouw schrijfstijl..