Laatste dag, dag 21

17 augustus 2019 - Thuis, Nederland

Zwembad

We worden wakker in ons, op loopafstand van de luchthaven, hotel. Het ontbijt slaan we over vanwege het vroege tijdstip. De wekker staat op 6.00, maar we zijn al ruim voor die tijd wakker. We douchen ons en om klokslag 6.30 lopen wij het hotel/guesthouse/hostel uit. We lopen binnen een kwartier naar de luchthaven om in te checken voor onze vlucht van AirAsia naar Singapore. We vertrekken om 9.00 dus we zijn ruim op tijd. We lopen door de security en zoeken een tent om te ontbijten. Het eerste wat we zien is een la place, ja je leest het goed, een la place. We zoeken verder, want dat doen we dus niet. Uiteindelijk dus wel, want we wilden gewoon een belegd broodje. We ontbijten en daarna lopen we op ons gemak naar de gate. We kunnen direct aan boord en mooi op tijd vertrekken we naar Singapore. De vlucht verloopt, op een beetje turbulentie na, prima en om iets voor twaalven landen wij op Singapore. We hebben een lange overstaptijd. Iets van tien uur. Zal wel iets met geld te maken hebben. LoL, maar op Changi airport is dat geen straf. We stappen uit in terminal 4 en moeten naar terminal 1. We moeten natuurlijk eerst onze bagage ophalen en op het moment dat wij bij de band aankomen is onze bagage er ook al. We lopen na controle van de douane de aankomst hal in. We zien op de borden dat we eerst met de bus naar terminal 2 moeten om zo met een trein naar terminal 1 te gaan. We willen natuurlijk ook de waterval, die onlangs is geopend, hier op de luchthaven zien. We volgen de borden en lopen zo de Jewelhal in. Wauw wat is dit gaaf. Hier sta je wel even versteld van. Echt heel gaaf. Het is net alsof je in een regenwoud loopt met in het midden een ronde waterval. We willen graag zwemmen bij het zwembad hier op de luchthaven. Alleen ligt het zwembad binnen het incheck gebied. Je kan er dus niet heen als je geen boardingpas hebt. Onze vlucht gaat pas vanavond dus van inchecken is natuurlijk nog geen sprake. We gaan toch informeren. Bij de informatie balie geven ze aan dat je een urly check in kan doen. We moeten dan alleen even een stukje terug. We melden ons bij de balie en kunnen onze bagage afgeven. We krijgen onze boardingpassen en gaan weer naar de terminal. We gaan door de douane en lopen naar het zwembad. We betalen zestien singaporese dollars en krijgen daar een handdoek en toegang tot het zwembad voor. We zoeken drie mooie bedjes in de zon en liggen lekker met ons hoofd naar het zwembad, met uitzicht op de landingsbaan.

Verkeerd vliegtuig

Het is 18.30 als we ons gaan douchen en aankleden. De zon is onder en het wordt hier snel donker. We gaan ons opmaken voor onze vlucht naar Dubai. We lopen de grote hal weer in op zoek naar een restaurant. Na het eten lopen we nog even tussen alle winkels door richting onze vertrek gate. We vertrekken om 21.40 en de gate gaat open om 20.40. We lopen langs de gate en zien dat we nog wat tijd hebben. We lopen nog wat verder naar de volgende terminal en kijken wat rond in de winkeltjes. De tien uur overstaptijd is om gevlogen. Om 20.45 gaan we boarden en lopen we voor de zevende keer deze vakantie een vliegtuig in. Na deze nog één keer en dan ben ik er wel klaar mee. We stappen in de A380 en zoeken onze plaats. De vlucht naar Dubai neemt ongeveer zeven uur in beslag. We vertrekken door drukte in het luchtruim ongeveer drie kwartier later. We komen dus drie kwartier later aan in Dubai, wat voor ons de overstaptijd van twee uur en drie kwartier verkort naar nog maar twee uur. Gunstig voor ons dus. We lopen het vliegtuig uit, drinken wat koffie en we kunnen alweer boarden. Het boarden duurt erg lang vanwege een extra controle op de paspoorten bij de gate. Alhoewel gate? We gaan deze keer met een bus. We rijden een kwartier naar het vliegtuig. Bij het vliegtuig aangekomen ziet mijn ervaren oog dat er iets niet klopt. We staan op een opstelpositie zonder gate, maar de bus staat bij een vliegtuig die al klaar staat voor vertrek. De trekker staat er al onder en zelfs de trap is al weg. Ik heb het vermoeden dat het de chauffeur zijn eerste dag is en dat hij zich heeft vergist. Het is ondertussen wel al de officiële vertrektijd. Vreemd. We blijven hier ook weer een kwartier staan. Dan gaat de bus achteruit en rijden we weer verder. Nog tien minuten later en al 25 minuten na de vertrektijd stappen we in de goede kist. We zoeken onze plek en voor de laatste keer deze vakantie maken we ons klaar voor de vlucht van wederom ongeveer zeven uur naar Frankfurt. We landen om 9.00 en om 9.26 zitten we in de bus die ons naar de parkeerplaats brengt waar onze auto staat. Om 9.40 rijden we de parkeerplaats af om koers te zetten naar huis. Er staat 412 km op de navigatie dus we zijn er zo. Na een lange tussenstop om te lunchen, en om wat boodschapjes te doen, staan we om 15.45 voor de deur. Het vliegen vanaf Frankfurt is ons totaal niet tegen gevallen en zouden het volgens jaar zo weer doen.

Terugblik

Laat ik beginnen met Flores en het Komodo natuur gebied. Wauw wat hebben wij daarvan genoten. Een droom kwam uit toen ik oog in oog stond met de komodo varaan. Wat een beest. We mochten zwemmen met een manta, schildpadden en babyhaaien. Genieten van de prachtige zonsondergangen en zonsopkomsten.

Bali, ja daar wilden wij eigenlijk niet naar toe. Zo zie je maar hoe bevooroordeeld een mens is. Nu achteraf hebben wij oprecht een aantal keer onze excuses aangeboden. Eerlijk is eerlijk, twee weken Kuta of Sanur zou mij hard hollend na twee dagen van het eiland hebben verjaagd. Nee dat is echt niets voor ons. Als iemand zegt ik heb Bali gezien als deze twee weken op het strand heeft gelegen, op een half uur van de luchthaven, die liegt dat hij barst. Wij hebben ook nog lang niet alles gezien, maar we hebben wel het echte Bali gezien. We hebben de drukte en de enge toeristen gezien in Kuta. We hebben de wierook geroken en de offermandjes gezien in Ubud. We hebben de rust gehoord en gezien in Sidemen. De rijstvelden en de tropische bossen langs de wegen die wij bereden hebben op de scooter. We hebben een stukje mogen zien waar nog weinig toeristen komen. We hebben grote en mooie uitzichten gezien in Lovina. Mooie onontdekte routes gereden in Sidemen en Lovina en daar ook genoten van de onbevooroordeelde kinderen die hard juichend en zwaaiend naast de weg staan. Spirualiteit gezien in de tempels en genoten van de beeldschone natuur. De rituelen zorgen voor het aparte karakter die het eiland bied, of liever gezegt je geeft. Geven is wat de mensen je hier graag doen. Dit maakt Bali wel tot een apart eiland. Een eiland waar drukte en rust in één zin gebruikt kan worden. Wij hebben genoten en komen zeker ooit weer terug.

Dankwoord

Ik wil via deze weg iedereen bedanken voor het lezen van ons reisverslag. Wij keken elke dag uit naar de reacties en genoten daar elke dag weer van. Bewust hebben wij niet gereageerd op de reacties, want dan zat ik echt de hele dag op mijn telefoon. Het was gewoon te veel om te reageren, maar des al niet te min hebben we alles gelezen. Speciale dank gaat uit naar onze vriendin die ons bedrijf draaiende heeft gehouden en daar door heeft gezorgd dat wij een onbezorgde vakantie konden houden. Ook gaat onze dank uit naar de lieve familie die onze Noa wederom liefdevol heeft opgevangen. Nogmaals dank en wij gaan ons beraden over onze volgende reis.

Ps. De koortslip is nog niet over.

1. Sandra van Breukelen:
    17 augustus 2019
    Jullie dank je wel voor het delen van jullie geweldige avontuur! Het was een genot om te lezen, net of ik er zelf bij was. Fijn dat jullie weer veilig op Hollandse bodem aan zijn gekomen. Geniet van het weekend en als er maandag weer gewerkt moet worden, het is of je niet bent weggeweest!! :-)
  2. S.de Jong:
    Welkom thuis! :)
    Dubbel want a; vindt ik het kl*te als jullie zo ver weg zijn..
    (geen idee waarom dát is een gevoel )
    Nog Kl*teriger dat ik geen blogs meer ontvang, en nu tot jullie volgende avontuur moet wachten en ik zeg avontuur want zeg eerlijk.. zoals jullie alles beleven, ondernemen en visueel waarnemen en dan ons ,
    zo het gevoel geven dat we erbij zijn middels een blog * chapeau en tevens ook nog eens
    zin en tijd voor vrij *moet willen maken ,
    zeg ik dank daarvoor Rinus ♡
    Ik doe de groetjes aan Romana en deze vriendin ziet jullie snel weer dikke knuff voor jullie stoere meid ! XxX
  3. Mieke:
    17 augustus 2019
    Welkom weer thuis en dank dat ik zo heb kunnen meegenieten via de verhalen en foto's x
  4. Connie:
    17 augustus 2019
    Welkom thuis en bedankt voor het delen van jullie mooie verhalen over Bali. Ik was echt iedere keer weer even terug op Bali tijdens het lezen. Ben benieuwd waar de volgende reis jullie gaat brengen😀
  5. Boudewijn:
    17 augustus 2019
    Ik heb de verslagen gelezen, daar alleen daar ben ik al moe van (leeftijd) welkom Thuis ,denk ook namens de hond,denk wel zeker.
  6. Els:
    17 augustus 2019
    Nu lekker nagenieten van alle mooie foto’s en verhalen👍
    Tot snel Brenda🥰
  7. Anneke Huisman:
    17 augustus 2019
    Welkom thuis!! Wat een voorrecht dat ik heb mogen meegenieten van jullie reis. Nogmaals Mike schrijf een boek!!
  8. Mira:
    Lieve Brenda en Mike,
    Wat een plezier heb ik/wij (want ik heb rob het elke dag voorgelezen of uitgebreid verteld) gehad met het elke dag lezen van jullie verhalen! We herkennen veel, maar jullie brengen ons ook op nieuwe ideeën. Fijn om te zien dat jullie ook zo genoten hebben van Bali en van de rest van jullie reis, het zal een mooi avontuur geweest zijn😊 Nu weer thuis, terug naar de realiteit, maar wel met een koffer prachtige herinneringen die je toch vormen tot iets anders, al is het een klein beetje, omdat je simpelweg alleen al terugdenkt aan dit fantastische avontuur. Liefs van Mira
  9. Jenny Rietbergen:
    17 augustus 2019
    Lieve luitjes bedankt voor het wederom delen van jullie avonturen. Ik heb ervan genoten en welkom thuis
  10. Astrid:
    17 augustus 2019
    Welkom thuis! Wat heb ik weer genoten van jullie mooie reisverhalen en foto's!
    Wat kan je dat toch enig opschrijven mike!
    Ik ben ook benieuwd weer wat jullie volgende bestemming zal worden!
    Groetjes xxxx en tot snel weer
  11. Danielle:
    18 augustus 2019
    Fijn dat jullie weer thuis zijn! Kom maar op met de foto’s en de film(s)😂💋❤️
  12. Anja:
    18 augustus 2019
    Zooo, dit was echt heerlijk om te lezen iedere dag! Het is net alsof ik naar mijn favoriete Netflix serie heb gekeken.
    Maar helaas, het 2e seizoen is over. Op naar het volgende seizoen!! Dikke kus voor iedereen en een knuffel voor Noa.
  13. Hetty van de Haar:
    18 augustus 2019
    Wij hebben ook genoten van en nagepraat over je blogs. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn maar wat jammer dat de blogs stoppen. 😊
  14. Patricia:
    18 augustus 2019
    Welkom thuis! Weer een geweldig avontuur voor jullie geweest, ik ben ook erg benieuwd welke mooie bestemming hierna aan de beurt is!
  15. Karin:
    18 augustus 2019
    Welkom thuis! Bedankt voor het laten meegenieten en de vele tips.
    Ik weet het nu zeker, wij gaan ook naar Bali.

Tot snel Brenda.
  16. Bi:
    Zien jullie snel! 😘😘
  17. Simone:
    18 augustus 2019
    Lieve familie, het was weer heerlijk om jullie vakantieavonturen te lezen. Echt super geschreven. Ook al was ik zelf op vakantie, ik vond het mooi om te lezen. Welkom thuis. 😍😁😘
  18. Wilco Minnebo:
    18 augustus 2019
    Ik heb erg genoten van jullie reisverslagen kan niet wachten op jullie volgende reis
    Amerika?
  19. Brigitte:
    19 augustus 2019
    Lieve Mike, Brenda en Chloe, welkom thuis! Dank jullie wel dat jullie ons weer mee wilde nemen op jullie reis.. Heb weer genoten van jullie avonturen en foto's xxx
  20. Anita:
    19 augustus 2019
    Nogmaals; het was SUPER om 'met jullie mee op reis te gaan!!!!
    Ik hoef niet zo nodig naar Bali; trekt me niet zo. Dit is hoe ik er eerst over dacht, maar na het lezen van jullie geweldige ervaringen vóóral de natuur, de schoonheid van het land, de mooie mensen én de wijze waarop jullie het hebben gedaan, ben ik van gedachte veranderd. Ga me er tóch eens in verdiepen. Dank daarvoor. Wat een fantastische vakantie, waar jullie nog lang van kunnen genieten xx