Dag 1 en 2

27 oktober 2021 - Schiphol, Nederland

Allereerst voor iedereen die vorig jaar heeft mee gelezen, welkom terug en leuk dat jullie er weer bij zijn.
Voor iedereen die nieuw is dit jaar, bak een bak koffie en ga er maar even lekker voor zitten. Veel plezier.

Vuurwerk

Vliegen vanaf Schiphol is echt top. Vliegen vanaf Schiphol is echt geweldig.
Vliegen vanaf Schiphol is thuis. Vliegen met KLM is echt top.
Vliegen met KLM is echt geweldig. Vliegen met KLM is echt thuis, maar vliegen vanaf Schiphol is ook duur.
Dus omdat wij één beetje tegendraads zijn en ook een beetje Nederlands, (lees, ik kan mijn geld maar één keer uitgeven) vliegen wij vanaf Frankfurt met Emirates. Voor iedereen die zegt dat kan en dat mag niet want...... die mag mij persoonlijk benaderen om het verschil te horen. Zo dat gezegd hebbende, stappen wij dus direct na mijn nachtdienst in de auto naar Frankfurt, Brenda rijdt uiteraard. Na een nacht vol verstoringen, als gevolg van de brandstofstoring de dag ervoor was ik voor mij doen vrij laat thuis. Snel even douchen en gaan met die banaan. We vliegen om 15.15 en onze planning is om 12.15 in te checken. We vertrekken om 8.00 en hebben dus nog vier uur en een kwartier om 421km te rijden. Makkie dus, maar als je dan in Duitsland van de ene in de andere file terecht komt, word het toch even billenknijpen. Alle stukken waar geen werkzaamheden zijn trapt Brenda het pedaal flink in en met 90 km per uur schiet het dus lekker op. Nee hoor, ook Brenda heeft de 180 km eventjes aangetikt. Als wij dan om 12.15 het vooraf gereserveerde parkeerterrein oprijden valt er een last van ons af. We stappen in de pendelbus die ons in een kwartier naar de terminal brengt. We geven onze rugzakken af en gaan door de paspoortcontrole. We zijn op tijd en klaar om te gaan.

A380

We vliegen met Emirates, voor het eerst in een A380, het vlaggenschip van Emirates. Wauw, ik kan niets anders zeggen, ik kan als klmer de boel afkraken en zeggen dat het k.t is, maar dan zou ik liegen. Ik leer onze dochter niet te liegen, dus probeer ik het ook niet te doen. Stoelen zijn prima en ook het personeel is wellicht een tikkeltje te vriendelijk. Het eten is prima en wij vermaken ons prima met het onboard entertainment systeem.
Na zes uur vliegen landen wij op Dubai. Het is daar 23.30 en onze volgende vlucht gaat pas over drie en een half uur. We zullen ons dus even moeten vermaken. We gaan even de benen strekken en wat eten.
Na een flinke wandeling, drie keer terminal 4 in de rondte, 20 luchtjes ruiken, één bak koffie, wat eten van de Mac, en drie keer een toilet bezoek vervoegen wij ons bij de rest van de passagiers aan de gate waar wij vertrekken naar Singapore. Om 2.20 gaan we wederom aan boord van een A380 en om 3.15 verlaten wij de grond van de Verenigde Arabische Emiraten voor een vlucht van zeven uur en 50 minuten naar Singapore. Na een minuut of tien ben ik toch echt genoodzaakt om Chloë haar achterbuurman aan te spreken op zijn iets te harde spel patience die hij op de rugleuning van Chloë aan het spelen is. Vervolgens vallen wij alle drie in een droomloze slaap. Wakker geworden door een vliegtuigstoelnek zijn wij nog drie uur verwijdert van Singapore. Het ontbijt word geserveerd, ik kies voor noodles met kip, welke prima te eten is. Om exact 15.17 lokale tijd stappen wij uit op de beste luchthaven ter wereld, Changi airport in Singapore. Met een overstap tijd van ongeveer 21 uur, bewust voor gekozen, gaan wij Singapore in. We zijn door kennissen die in Singapore wonen uitgenodigd om daar te slapen en wij worden ook door hun opgehaald vanaf de luchthaven. Het loopt allemaal op rolletjes. Aangekomen in hun appartement douchen en drinken we even snel en gaan dan met een taxi richting het centrum om daar een vooraf geboekte fietstour te doen. Om 19.00 zetten wij de trappers in beweging om in een twee uur durende tour een glimp van Singapore te mogen opvangen. De tour gaat om de Marina bay heen en vandaag hebben wij ook mazzel, in augustus vieren ze in Singapore elk jaar dat ze onafhankelijk zijn. Dit word groots gevierd met vuurwerk, maar dit kan je natuurlijk niet doen met het risico dat het misgaat op die bewuste dag. Dit moet dus geoefend worden. Niet één keer, niet twee keer maar wel liefst tien keer en wij zijn er dus bij. De op één na laatste keer voordat het echt feest is. Wij hebben het met verbazing staan bewonderen, maar met wat kleine verbeteringspuntjes denk ik dat ze er wel klaar voor zijn. Voor één miljoen singaporese dollars per keer, mag je ook wel wat verwachten. Na ook gefietst te hebben over de grid van het formule 1 circuit word het tijd om terug te fietsen. We krijgen nu wel een beetje honger.

Lopen

Ja dat doen wij graag, maar eigenlijk niet in een land waar, als het 28 graden is, de lokale bevolking het koud vind. We hebben afgesproken om met z'n allen in het centrum iets te gaan eten. Na het adres via de app te hebben gekregen begint onze wandeling. Het is maar een half uurtje. Ach zo zie je nog eens wat. Als na tien minuten je tshirt aan je rug kleeft alsof je mee doet aan een mister wet tshirt verkiezing dan heb je wel een beetje spijt. Na een flink portie gegrilt vlees, wat wijn om het door te spoelen, ik bedoel vis moet zwemmen, maar vlees in dit soort temperaturen vindt het dan ook wel lekker, gaan wij met de metro in een half uur terug naar het appartement.
Singapore bestaat voornamelijk uit appartementen. Vanwege de kleine ruimte zal je de lucht in moeten. 94% van de bewoners woont in een appartement. Veelal in grote complexen met zwembaden, fitness ruimtes en parkeergarages. Singapore is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht met meer dan zes miljoen inwoners.

Next flight (volgende vlucht)

Het is acht uur 'smorgens als we wakker worden na een heerlijke nacht slaap. We vliegen om 12.15 verder richting Denpasar op Bali. We hebben dus nog even de tijd voor een lekkere douche en een prima verzorgt ontbijt door onze gastheer. Gastheer en gastvrouw zijn het echt. Niets is te gek en alles kan en mag. We zien ze weer terug op Bali waar, wij gewoon als betalende gasten, verblijven in hun boutique hotel. Met een taxi gaan wij om 9.30 naar de luchthaven. Inchecken, boardingpassen, bagage labels printen en bagage inleveren is allemaal selfservice. Binnen een kwartier lopen wij de enorme terminal 4 in die net een jaar open is.
Na weer een rondje te hebben gelopen gaan we nog even aan de koffie en stappen dan om 12.15 aan boord van vlucht QZ505 van airasia naar Denpasar. Bali here we come, make your borst maar nat.

Kakkerlakken

Na een prima vlucht van ruim twee en een half uur zetten we eindelijk voet op Balinese grond. Ongeveer net zo lang deden wij er over om buiten te komen, maar dat kon onze pret niet drukken. Onze taxi chauffeur stond al met zijn bordje met onze naam erop te wachten en bracht ons in anderhalf uur naar Ubud. Het verkeer, waar wij voor gewaarschuwd waren, was helemaal niet zo druk als dat ons was verteld. Tijdens de rit richting Ubud laten wij de chauffeur even stoppen bij een bank zodat wij kunnen pinnen. Wij zijn al miljonairs, want we zijn gezond, bevoorrecht dat wij dit allemaal mogen meemaken en dit Chloë mee kunnen geven, maar nadat we hier hebben gepint zijn we dat ook qua geld. We hebben 2.500.000 Indonesische rupiah gepint. Dat is ongeveer 170 euro. Aangekomen in ons guesthouse was het eigenlijk al donker en konden wij nog niet echt zien waar we terecht waren gekomen. Na het zien van onze kamer, die overigens erg schoon was, moesten wij toch nog om een extra bed vragen. Deze was dus nog niet neergezet. Min puntje nr één. Na ons even snel te hebben opgefrist zijn we op zoek gegaan naar iets eetbaars. Het was ondertussen al 19.00. Na ongeveer vijf minuten lopen kwamen we bij een warung. Eten bij de mensen thuis zeg maar. Het eten word voor ons klaar gemaakt waar we bij staan, inclusief het snijden van de groente en het hakken van de pinda's. 2x Nasi goreng speciaal, ayam speciaal en gado gado. Het was heerlijk. Alles inclusief twee water en één cola koste ons net geen 7.50. Na het eten zijn we het centrum in gelopen om daar eventjes wat kleine dingetjes te kopen, even heerlijk koffie te drinken en niet geheel onbelangrijk, een afspraak voor een massage voor morgen te maken. Dit was het voor nu ik ga slapen tot morgen.

Oja, we hebben geen kakkerlak gezien.