Dag 9

28 februari 2022 - Thuis, Nederland

Dag 9

7.00 de wekker, omdat we tussen 9.00 en 9.15 worden opgehaald. De koffers hebben we gisteravond zo goed als ingepakt dus we zijn bijna klaar. We gaan om 7.45 ontbijten. Om 8.40 krijgen we een telefoontje van de receptie dat de bus er is. Huh. Dit klopt niet. Ik ren naar beneden om mij te melden en zie nog net de achterkant van de bus de hoek omdraaien. Wtf gebeurt hier. Ik ga bij de receptie om uitleg vragen. Deze mevrouw begrijpt het ook niet helemaal, maar ze gaf aan dat deze bus drie mensen van TUI kwam halen en wij de enige drie van TUI zijn dacht ze aan ons. Ze heeft niet even ter controle de naam gevraagd, dus meer dan dit wist ze ook niet. Daar stonden we dan. Gelukkig gaan er meer vluchten van TUI, ook naar Amsterdam, dus dit word even afwachten. Wel even TUI gecontacteerd over deze vreemde gang van zaken. De bus een half uur te vroeg en dan ons alsnog laten staan vanwege tijdgebrek. Ik krijg TUI aan de lijn en deze zegt er achteraan te gaan. Ondertussen zitten er nog meer Nederlanders, maar ook een familie Belgen, te wachten op een bus. Als er om 9.20 eindelijk een bus komt met Tui voorop twijfel ik geen moment. We staan op en laten onze koffers in de bus gooien. We stappen in en toedeloe. De chauffeur geeft aan dat hij meer mensen meeneemt dan hij op de lijst heeft staan, maar dat boeit ons niet. Hup gaan met die banaan. Op de luchthaven aangekomen checken we in en wachten we op onze vlucht. Het is een kleine luchthaven, maar het gaat super snel ondanks de vele Nederlandse en Belgische vluchten in de komende drie uur. Volgens mij gaan er zeven vluchten terug naar Amsterdam en Brussel. Alleen onze vlucht gaat rechtstreeks. De rest vliegt via Ivalo en Kuusamo.

Nabeschouwing

Hoe vonden wij Lapland. Tja dat is een goede, probeer als je wintersporter bent het niet te vergelijken met Alpen landen. Dan kom je bedrogen thuis. Tuurlijk is het wit in de Alpen landen, maar witter dan hier gaat het niet worden. Je hebt hier in Levi één berg en daar moet je het mee doen. Als je boven staat heb je dus een eindeloos uitzicht en zit je niet zo als in de Alpen tegen een andere berg aan te kijken. Het skigebied hier is ook niet te vergelijken, pistes zijn korter, hier geen lange afdalingen, maar wel hele mooie. Zo en zo is het skigebied uitgebreider dan gedacht. In onze ski periode hebben wij nog niet alle pistes gedaan. Het dorp is gezellig, maar verwacht hier geen apreski lalalala barretjes. Althans niet toen wij er waren. Ik heb het als redelijk druk ervaren toen wij er waren, dit natuurlijk vanwege de vakantieperiode waar wij in vallen, maar ook vanwege de vakantie van de Finnen zelf. Daarentegen hebben wij nergens langer dan tien minuten hoeven wachten op een lift. Eettentjes op de piste zijn minimaal en toen wij er waren erg druk. Weinig gebruik van gemaakt dus, maar dit is in Oostenrijk natuurlijk niet anders.

Ons hotel was prima, maar hadden wel wat kleine minpuntjes. Zo was er geen enkele variatie in het ontbijt buffet en zolang wij er waren zagen wij op de meeste vensterbanken het stof met de dag groeien. Ook was de kamer schoonmaak erg wisselend. De ene dag leek het wel of ze grote schoonmaak hadden en de andere dag alleen de dekbedden recht gelegd. Wat erg positief was is natuurlijk de locatie. Boven op de berg en rechtstreeks aan de piste. Ideaal voor skiërs en ook mede door het enorme skihok om ski's en schoenen te stallen. Kom je niet om te skiën dan zijn er ook hele leuke hotels of appartementen in het dorp zelf.

Tips

Als je excursies boekt bij lapland safari's dan mag je, als je meerdere excursies boekt, je warmte overall en moonboots houden zolang jij de excursies hebt. De excursies zijn natuurlijk excursies voor toeristen wees daar wel van bewust. Grote groepen en een echt touristen programma, maar dat wisten wij natuurlijk wel.

Als je zoals ons een periode kiest waarin het extreem koud word, kies dan zo en zo voor wanten, handschoenen worden echt te koud. Als het echt koud word neem dan warmte packs mee. Wij hadden voor onze handen packs van de Decathlon en deze bleven volgens de verpakking zes uur warm, maar onze ervaring was dat ze zeker tien uur warm bleven. Warmte packs voor in onze schoenen hadden we van de ANWB en deze vielen tegen. Deze bleven niet veel langer dan vier uur warm en werden ook niet heel warm. Brenda had voor haar rug ook grote warmte packs en deze waren ook van de Decathlon en voldeden ook perfect.

Kleding

Als het koud is en je gaat hierheen en je kan kiezen, koop dan zoveel mogelijk pure wol. Probeer zo min mogelijk, hoe moeilijk het ook is polyester te kopen. Dit werkt hier echt niet zo goed als dat je hoopt. Mocht je het niet kunnen kopen, koop het dan gewoon hier. Laat je thuis niets aansmeren, want hier weten ze hoe koud het echt is. Warmte packs zijn in Nederland wel echt goedkoper.

Conclusie

Zouden we hier nog een keer heen gaan?

Ja absoluut. We zouden hier niet meer voor de excursies heen gaan, want dat was leuk om meegemaakt te hebben, maar we zouden hier zeker naar terug gaan vanwege de magie. De magie van Lapland is niet te vergelijken met Oostenrijk of Frankrijk en wat dat is, dat kan ik je niet vertellen. Wellicht is het de extreme kou, de grote hoeveelheid sneeuw en bomen welke geen bomen meer zijn maar kunstwerken. Het is denk ik een combinatie van rust, sfeer en misschien ook dat je hier geen extreme gevallen van lallende, bierzuipende, grote groepen feestvierders hebt en daar houden wij van.

Wie weet komen we hier volgend jaar weer terug, maar wie weet word het nog extremer. We zien het wel. Eerst opzoek naar een zomer vakantie. Tot dan.

1. Jenny Rietbergen:
    28 februari 2022
    Wat was het weer leuk jullie te volgen. Tot de volgende reis en een goede terugreis gewenst. Voor thuis hartelijk welkom.
  2. Marian:
    28 februari 2022
    Weer een prachtige ervaring voor jullie en mooie verhalen, heel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Goeie terugreis en lekker nagenieten!! 😘😘
  3. Sharon:
    28 februari 2022
    Leuk om jullie te volgen.. ben benieuwd wat de zomer vakantie wordt... 😉
  4. Anja:
    28 februari 2022
    Ik heb weer genoten van alle avonturen van jullie. Heerlijk om te lezen. Groetjes. 😍
  5. Astrid:
    28 februari 2022
    Heerlijk genoten van jullie avontuur!
    Op naar het volgende avontuur 😄