Dag 1

20 februari 2022 - Zaventem, België

Lapland dag 1

-20

Goedemorgen voor ons was het zeker een goede morgen. Vandaag is de dag dat we naar Lapland vliegen. Lapland is voor vele een droom bestemming en zo voor ons ook. De witte wereld is voor ons niet onbekend door onze wintersport reizen, maar dit is er ook voor ons er één van de buitencategorie. Het zien van een totale witte wereld, temperaturen van onder de -20, het zien van rendieren, misschien wel een eland in het wild, maar naar wij hopen ook een glimp van het noorderlicht maakt dit voor ons ook een aparte ervaring.

Brussel

Laten we een stap terug doen, zaterdag 19 februari begon onze reis. Niet direct naar Lapland, want vliegen doen wij vanaf Brussel. Waarom?, omdat op het moment dat wij dit besloten er geen rechtstreekse vluchten gingen vanuit Nederland. Dit zal te maken hebben gehad met de covid restricties. De vluchten welke niet rechtstreeks gingen hadden ook een lange overstap in Helsinki. Verder kijken dus. Zo kwamen we uit bij een vlucht vanaf Brussel met Tui. Deze vlucht was rechtstreeks en ook nog eens 600 euro goedkoper. Er een hotel via Tui erbij boeken was dus ook slim. Zo hadden we een totaal pakket en hoefden we zelf niets meer te regelen. Althans dat denk je dan, maar goed er komt uiteindelijk nog een hoop geregel bij. Ga je met de auto naar Brussel of met de trein. Waar parkeer je dan als je met de auto gaat enz enz. Onze vlucht gaat om 6.00 's morgens dus overnachten bij de luchthaven is wel fijn. We boeken een hotel bij de luchthaven inclusief het parkeren van de auto voor de duur van de vakantie periode. Dit is iets duurder, maar niet duurder dan apart parkeergeld betalen.

Zaterdag ochtend pakken we de auto en en rijden om 10.18 van huis weg. De auto volgepakt met alles wat je maar kan bedenken om warm te blijven. We zitten met ons hotel op de piste en hebben dus ook de mogelijkheid om te skiën. Brenda zit nog steeds met haar rug en ik heb een blessure aan mijn schouder/nek/sleutelbeen. De fysiotherapeut zegt dat ik mag skiën, want jij kan het zo goed, daar heb jij je schouder niet bij nodig. Nou dat zien we daar wel. Proberen kan altijd, maar als het niet gaat jammer dan. Het skiën is niet onze insteek. Wel wandelen, een slee tocht met de husky's, sneeuwscooter rijden en voornamelijk relaxen en genieten.

Manneke pis

We zijn onderweg, na een vreselijke nacht van storm geweld Eunice, gaan we onderweg naar Brussel. We besluiten eerst naar het Atomium te rijden om deze eerst te bekijken. Ik bedoel je bent in Brussel dan moet je hem ook zien ook, want wie Brussel zegt, zegt Atomium, toch? Na 200 kilometer en twee uurtjes rijden komen we aan bij de ballen zo als ze door ons al liefkozend worden genoemd. Ze zijn groter dan verwacht. Mooier ook. Het is eigenlijk best indrukwekkend. Na wat foto's, filmpjes, een zak Belgische friet en een wafel stappen we weer in en rijden richting ons hotel. We checken in en krijgen een mooie grote kamer met twee grote bedden. Geen opklapbed voor Chloë, maar gewoon een knap twee persoons bed. We laten de kamer voor wat het is en gaan richting het centrum. Het voordeligste is gewoon met de auto en parkeren in een parkeergarage. We willen natuurlijk Chloë manneke pis laten zien en iets eten zou ook wel lekker zijn. We parkeren de auto in een garage en gaan aan de wandel. Het is ongeveer een kwartiertje lopen naar deze kleine urinerende jongeman. Na een kleine wandeling zien wij de enorme drukte bij deze trekpleister. Gelukkig is ons manneke tegenwoordig aangekleed en moet je zo en zo goed kijken wil je enigszins zicht hebben op zijn minuscule water uitgang. Na een foto en een stukje film gaan we verder. We gaan al slalommend tussen de andere toeristen, welke als een kip zonder kop over de kinderkopjes zwalken, door richting de grote markt. Het lopen door deze kleine straatjes is leuk, maar wel druk en wat mijn niet zou verbazen is dat ons manneke 's nachts niet alleen op zijn vaste plek zijn water laat lopen, want half Brussel centrum ruikt naar de pis.

Berlijn

We lopen wat rond op zoek naar een restaurant wat ons aanstaat, maar vinden zo snel niets. Vele restaurants gaan pas na 18.00 open en vele bieden toch wel een compleet menu aan voor een x bedrag. Een toeristen restaurant dus. Wij willen eigenlijk wel iets eerder gaan eten om ook op tijd weer terug te gaan voor onze wekker welke om 02.45 staat. We lopen wat verder het centrum uit en komen bij een restaurant uit dat zich Berlin Fabrik noemt. Berlijn is tof en hij scoort goed. Hier gaan we eten. Na een dikke hamburger met friet lopen we volgestouwd een uur later de stromende regen in. Brenda heeft contact gehad met een klant van haar. Deze is met het gezin ook in Brussel dus een afspraak voor een drankje is ook gemaakt. We lopen door de stromende regen terug richting het centrum waar zij al lekker binnen zitten. We drinken een drankje praten wat en gaan rond een uur of 20.15 weer de regen in om onze parkeergarage te zoeken. Na een kwartiertje glibberen over de kinderkopjes hebben we de auto weer gevonden. Om 21.03 stappen we in de lift van het hotel naar onze kamer. We douchen en gaan op zoek naar ons bed. Wat overigens niet moeilijk zoeken was, maar het klonk wel leuk in mijn hoofd.

Tot morgen.

1. Jenny Rietbergen:
    Heel fijne vakantie luitjes😘
  2. Sharon:
    20 februari 2022
    Ahh jullie zijn al weg. Heel veel plezier.
    Hoop dat jullie het noorderlicht zien 🙏💚
  3. Astrid:
    20 februari 2022
    Fijne vakantie 😘leuk dat we mee kunnen lezen supertof!
  4. Danielle:
    20 februari 2022
    Fijne vakantie! Het is alvast goed begonnen!😘
  5. Marian:
    20 februari 2022
    Dat wordt weer een mooie reis, veel plezier!!
  6. Monique:
    21 februari 2022
    Heel veel plezier, en een hoop foto's graag😊
  7. Hannie dannarag:
    21 februari 2022
    geniet van deze verwacht ik ongelofelijk mooie maar koude vakantie
    ik kijk uit naar alle verhalen
  8. Wilco Minnebo:
    24 februari 2022