Dag 7

6 augustus 2019 - Labuanbajo, Indonesië

Be a pirate

Vandaag gaat het gebeuren, we worden officieel piraten. Vandaag gaan we aan boord van le pirate Explorer 8, de nieuwste boot van de piraten vloot. We worden om 4.30 gewekt door het gezang van de moskee, nou ja de moskee zingt natuurlijk niet, maar ik weet de naam van de zanger niet. In mijn ogen is het een hoop geschreeuw, maar ik ken de taal ook niet, misschien is het wel een hele mooie tekst. Maar goed het is half vijf 'smorgens en al zou dan de beste zanger van Nederland staan te zingen, vul zelf maar in wie, zelfs dan zou ik het vervelend vinden. Het gaat ook steeds harder, zo hard dat ik het gevoel heb dat de 2000 watt speakers onder mijn bed staan. Het duurt tot vijf uur. Dan is hij schor. Wij kunnen nu nog even twee uurtjes slapen voordat de wekker gaat. Om zeven uur gaat de wekker en springen we onder de douche. We gaan ontbijten en gelukkig voor mij kan ik eindelijk, voor de eerste keer deze vakantie, nasi goreng als ontbijt bestellen. Om 9.00 verzamelen we in het restaurant en maken we kennis met de andere piraten. We zijn in totaal met een groep van negen. Een Nederlands stel, vier Zwitsers en wij. Tel hierbij de vier koppige crew op en we kunnen zo een aliexpresschip enteren. Na de nodige uitleg en financiële verplichtingen gaan we naar de haven. We stappen in een klein bootje en varen in vijf minuten naar het piratenschip. We gaan aan boord en maken kennis met de crew. Anker omhoog en we gaan.

Dikke vette hamburger

We krijgen allemaal een eigen cabine toegewezen boven het dek. Wij samen een cabine en Chloë alleen. Dmv een rits in het zeil maken we er één grote van. We hebben mazzel, we hebben de eerste en de tweede cabine gekregen waardoor wij dus aan beide zijden, maar ook aan de voorkant uitzicht hebben. Wij zijn dus bofkonten. Beneden op het dek staan zitzakken en een grote eettafel met banken er omheen. Tevens is er een wc en een douche. Onze eerste bestemming is Rinca, het tweede eiland binnen het komodo natuur park waar de varaan te zien is. We varen ongeveer anderhalf uur. We praten wat met de andere piraten en genieten van het uitzicht. Tijdens het varen naar de eerste bestemming worden we al getrakteerd op een heerlijke lunch. Het is een dikke vette hamburger en hij was heerlijk. Er staat een behoorlijke harde wind en moeten voorzichtig zijn met wat we neerzetten. We zijn al een paar dingen bijna kwijtgeraakt.

Bloed

Na ongeveer anderhalf uur varen leggen we aan voor het eiland Rinca. We varen met het kleine bootje naar de kust en stappen uit. Flink op ons hoede kijken we om ons heen. Ik bedoel het zou toch niet expres zijn dat ze de eerste bestemming Rinca laten zijn? Voor één of twee personen minder koken is wel goedkoper. We lopen door en krijgen een lokale gids toegewezen en na het betalen van het entreegeld gaan we op pad. We worden snel beloond met een iniminie varaan die rondloopt. Hier doen we het niet voor, het lijkt wel een normale hagedis. Nog geen vijf tellen later lopen we een hoek om en staan we oog in oog met een draak, zo noemen ze de varaan hier. Een draak van een meter of twee. Terwijl ze drie meter kunnen worden. Ik vind dit al groot en blijf wel op afstand. Ze kunnen bloed op vijf kilometer afstand ruiken dus ik ben blij dat mijn schaafwond dicht is. We maken een hike over het eiland van ongeveer een uur. Tijdens deze hike kwamen we er nog maar één tegen. Wel hebben we boven op het eiland van een enorm mooi uitzicht mogen genieten. Na een uurtje waren we terug en liepen we terug maar de boot. Tijdens het teruglopen werden we nog getrakteerd op een lopende draak van groot formaat. Het blijft een machtig gezicht. Op afstand dan.

Padar

We varen weer terug naar de grote boot en krijgen te horen dat we naar Padar eiland gaan. Dit is ongeveer twee uur varen. Dit is een eiland in een bepaalde vorm, welke vorm weet ik niet, maar je kan de berg op dat eiland beklimmen om zo van de zonsondergang te genieten. Van beklimmen is niet echt sprake daar ze er een trap hebben aangelegd. Na zo'n 423 treden, ik kan er een paar naast zitten, geven we het op. Het is hoog genoeg. We zien de omgeving en dat word er 50 treden hoger niet mooier op. We gaan zitten en voor het eerst deze vakantie stuur ik mijn drone de lucht in. Wel voorzichtig aangezien het op deze hoogte nog harder waait. Hij houd zich goed, maar na een minuut of acht stop ik ermee. Op één of andere manier voel ik mij toch een beetje opgelaten. Ik stop hem in de tas en ga van het uitzicht genieten. Nog geen twee tellen later komen er twee nederlandse jongens voorbij met een grote mobiele JBL bluetooth speaker op standje knetterhard. Mijn eigen schaamte maakt dus direct plaats voor plaatsvervangende schaamte. Nog een paar minuten en de zon gaat onder. De lucht kleurt van blauw, oranje naar paars. Het is tijd om op te stappen en de ruim 400 treden weer af te lopen. Beneden stappen we weer in het bootje die ons naar de boot brengt. Het is ondertussen al donker. Terug op de boot aangekomen is de tafel al gedekt en krijgen we te horen, nog een half uurtje en dan kunnen we eten.

Avondprogramma

Het eten word geserveerd, het is gebakken tonijn, gebakken tempe, groente en rijst. We smullen er allemaal goed van. Dit samen met wat te drinken en het deinen van de boot maakt het plaatje compleet. We voelen ons nu echte piraten. Tijdens en na het eten praten we over wat iedereen in het dagelijks leven voor de kost doet en het avondprogramma bestaat eigenlijk alleen maar uit een beetje lezen en deze blog schrijven. De meeste piraten zijn het om 21.30 wel zat en zoeken hun cabine op. Nadat wij onze tanden hebben gepoetst volgen wij hun voorbeeld. Deze dag is snel gegaan, misschien wel iets te snel.

1. Saskia:
    6 augustus 2019
    Ik krijg hier 'Pirates of the Caribean'-beelden bij! :-)
  2. Anneke Huisman:
    6 augustus 2019
    Het is heerlijk om jullie reis verhaal te lezen. Mike ik zou zeggen schrijf een boek!
  3. Mieke:
    6 augustus 2019
    Wauw wat een mooi verslag weer, ik zit te genieten xx
  4. Jenny Rietbergen:
    6 augustus 2019
    Zo leuk om jullie te volgen te gek.
  5. Monique:
    6 augustus 2019
    Mooi weer hoor!!! Op naar de dag van morgen!!! En ja je zou ns eraan moeten denken om n boek te schrijven.!!!
  6. Laura:
    7 augustus 2019
    Ik lees alles!! Wat heerlijk hebben jullie het daar, en ook prachtige foto’s 😍veel plezier nog daar!
  7. Anita:
    9 augustus 2019
    Prachtige foto's en weer een unieke ervaring rijker 🤩