Namibië en wat nu

1 juli 2019 - Thuis, Nederland

Weer Afrika?

Vorig jaar hadden wij een reis die volgens ons nooit overtroffen kon worden. Tijdens het maken en terug kijken van de film denken wij elke keer weer met veel plezier terug aan Namibië. Bij elk fragment, maar ook als we een liedje op de radio horen die in de film te horen is, voelen wij nog steeds het gevoel wat wij op dat ogenblik daar voelden. Op sommige momenten kippenvel, blijheid, verbazing en overweldiging. Hoe zouden wij dit ooit kunnen overtreffen. Tja, kunnen wij het überhaupt wel overtreffen of hebben wij de lat nu zo hoog gelegd dat dit onmogelijk is.

Maleisië

We gaan het toch weer proberen. We hebben er lang over nagedacht wat onze wensen zijn. Dieren en natuur die moeten er zeker in voorkomen. Stil zitten mag er in voor komen, maar niet te lang. Ja en avontuur, niet te extreem, maar wel een beetje.
We gingen er om stemmen. De één wilde Afrika, de ander Namibië en de laatste Afrika. Ja dat was een makkelijke keuze zou je zeggen, maar toch wisten we niet of het ook een verstandige keuze zou zijn. Ons hart ligt in Afrika, maar we waren het wel eens dat we verder moesten kijken. Na lang twijfelen, wikken en wegen waren we er uit. Het moest Maleisië worden. Hoop natuur, warm, maar niet heet, speciaal was het zien van de neusaap en de orang-oetan. Alles bekeken en laten uitrekenen, maar bij het zien van de offerte was het gevoel er niet, en dat kwam niet door de prijs. We hadden er gewoon geen gevoel bij. We gingen toch maar verder kijken. Onze droom was ooit in ons leven de komodo varaan te zien. Nadat ik dit opperde was de interesse gewekt. We gingen ons er in verdiepen. Nadat we er eindelijk achter waren dat je niet zo maar even naar komodo kon vliegen, moesten wij kijken hoe we daar wel kunnen komen. Na lang speuren waren we erachter. Je moet via Bali vliegen naar Flores en dan met een boot naar het komodo natuurgebied. Bali, ja dat was wel even een dingetje. Bali is voor ons dat eiland in Indonesië waar je of heen gaat om aan yoga te doen of op een wit strand met blauwe zee stoer te doen dat je in Bali zit maar niet in Benidorm. Het is een stukje verder, maar net zo druk en net zoveel Nederlanders die Friet van Piet en een kroket van Ed willen.
Dat is dus niet zo, wij kwamen daar achter door iets meer over Bali te gaan lezen. De plekken zijn er wel, maar daar bestaat Bali niet alleen uit. Wij willen dus ook oprecht onze excuses aan Bali geven. Dus bij deze, Bali, sorry dat wij zo bevooroordeeld waren.

De reis

Wat gaan we nu dus doen. We gaan vliegen naar Singapore, doen daar even een fietstour en vliegen de volgende dag naar Denpasar op Bali. Vanuit de luchthaven gaan we direct door naar een guesthouse in Ubud, zeg maar midden op het eiland. Daar blijven wij een vier dagen, om daarna weer terug te gaan naar het vliegveld om naar Flores te vliegen, waar wij één nachtje slapen om daarna plaats te nemen op een boot, vier dagen en drie nachten gaan wij vervolgens varen door het komodo natuurgebied. Op dag vier worden wij afgezet op een 'onbewoond' eiland om vervolgens die nacht in een hutje op palen met alleen een rieten dak te slapen. Na vijf dagen 'offline' te zijn geweest varen we weer terug naar Flores voor vervolgens weer één overnachting. De dag daarna vliegen we weer terug naar Bali om daar één nacht vlakbij de luchthaven te slapen. Daarna rijden we met een taxi richting Sidemen om daar drie aantal dagen te verblijven tussen de rijstvelden. In de twee dagen daarna gaan we proberen een vulkaan te beklimmen. We beginnen daar 's morgens vroeg aan om, als we doorlopen, de zonsopkomst te kunnen zien als we boven zijn. Na deze beklimming zetten we onze reis voort om te eindigen op een berg nabij Lovina, in het noorden van Bali, waar wij onze laatste vier dagen rustig aan doen bij het strand en zwembad.

Meelezen

Ik hoop dat ik weer een aantal trouwe lezers krijg die met ons reizen door mijn verhalen te lezen. Natuurlijk ga ik weer mijn best doen om alles te vertellen, maar ik weet niet of dit elke dag kan.

1. Monique:
    1 juli 2019
    Ik ben weer van de parij hoor!!! Kom maar op met je mooie verhalen en foto's!!😊
  2. Wilco Minnebo:
    Leuk hoor
    Ik lees mee
  3. Marian:
    1 juli 2019
    Reis in gedachten weer mee!!!
  4. Sharon:
    1 juli 2019
    Leuk!! Ik ga jullie absoluut weer van dag tot dag volgen. Succes met de laatste voorbereidingen
  5. Danielle:
    Ik ben erbij!😂
  6. Kirsten Stol:
    1 juli 2019
    Ook ik lees weer graag mee - heel veel plezier samen 😘
  7. Anja:
    1 juli 2019
    Ik lees graag weer jullie reisverhalen!! Je vorige "boek" was al een bestseller dus hier verwacht ik ook weer een bestseller. :-) Heel veel plezier!!
  8. Brigitte:
    1 juli 2019
    Woepwoep, reken maar van yes! Kan nie wachten🙏
  9. Saskia:
    1 juli 2019
    Ja hoor, ik lees weer mee. Ben super nieuwsgierig naar jullie avonturen!
  10. Saskia:
    1 juli 2019
    Mijn 1e reactie zie ik nog niet geplaatst, maar wellicht nog onderweg vanuit Namibië, hahaha! Maar ik kijk uit naar jullie nieuwe avonturen, dus ja, ik lees graag mee.
  11. Sandra van Breukelen:
    1 juli 2019
    Wat leuk, alvast een mooie vakantie en ik wacht vol spanning op jullie mooie verhalen.
  12. S.de Jong:
    Yesyesyesss!
  13. Patricia:
    1 juli 2019
    Ook ik ben van de mee lees partij 😁
  14. Jenny Rietbergen:
    1 juli 2019
    Nou zeker weten we gaan weer meegenieten
  15. Heidi:
    1 juli 2019
    Leuk hoor Brenda, om weer mee te reizen met jullie.Ben heel benieuwd wat je van Indonesië vindt.....kom maar op met die reisverhalen, ik kijk er naar uit!
    Veel plezier.Lieve groet Heidi
  16. Hetty van de Haar:
    1 juli 2019
    Ik verheug me er al weer op 😊
  17. Heino:
    2 juli 2019
    Ben weer reuze benieuwd naar jullie volgende avontuur! 👍🏼😉
  18. Remco & May Kole:
    3 juli 2019
    Wij gaan jullie zeker volgen en nu is het al een mooi avontuur veel plezier en belevenis en kom maar op met de mooie verhalen
  19. Donna:
    5 juli 2019
    Super gaaf. We lezen weer graag mee. Dit zal ook fantastisch worden maar Afrika...Als het eenmaal in je hart zit
  20. Astrid:
    9 juli 2019
    Natuurlijk ga ik je weer volgen! Ben zo benieuwd weer naar jullie mooie avonturen😀
  21. Simone:
    10 juli 2019
    Lieve familie, wat een geweldig reis gaan jullie weer maken. En natuurlijk reis ik weer mee via de heerlijke reisverslagen. Ik kijk er al weer naar uit.👏😁😍
  22. Aryan:
    22 juli 2019
    Dit wordt voor jullie weer een geweldige reis, voor ons weer een geweldig verhaal om te lezen :)
  23. Kirsten Stol:
    27 juli 2019
    Heel veel plezier! Doe de groetjes aan Liesbeth en geniet lekker.