Dag 19

11 juni 2022 - Banda Aceh, Indonesië

Ik kwam zojuist aan in Banda Aceh op mijn ‘Sumatra‘ reis. Check het volledige verhaal op https://www.polarsteps.com/mikesminia/4952209-sumatra/40679878-banda-aceh?s=23b7c3af-1e0e-4ef1-9a69-f9de2c774d01

Dag 19

Onze laatste dag bij Freddie. Onze boot vertrekt om 16.00, althans dat is de bedoeling. Er gaat er ook één om 14.30, maar wij willen graag op de 16.00. Zo kunnen we nog even op het strand zitten en rustig lunchen. We zitten tot 13.30 op het strand en gaan dan lunchen. Ik neem nog één keer mie goreng. Na de lunch nemen we nog even een verfrissende douche voordat we om drie uur de taxi nemen. Als we in de haven zijn om het ticket te kopen geeft de mevrouw aan dat de fast ferry van 16.00 niet vaart. We om 17.00 gaat er wel nog één. We moeten dus nu nog anderhalf uur wachten. We kunnen ook kiezen voor de slow ferry. Deze gaat om 16.30 en doet er twee uur over.  De fast ferry doet er drie kwartier over, maar is ook ruim twee keer zo duur. We hebben twee andere Nederlanders bij Freddie ontmoet, broer en zus. Zus is broer in Sumatra op gaan zoeken tijdens zijn wereldreis. Hij is al vijf maanden onderweg en heeft al een groot gedeelte van zuid Amerika gezien. Hij gaat nu verder in het oosten en moet in november voor de marathon in New York zijn. Echt tof. Zij reizen nu ook gelijk met ons naar het vasteland van Sumatra om daar met de nachtbus naar Medan te reizen waar ze zondag ochtend een vlucht naar Kuala Lumpur hebben en hun wegen weer scheiden. Ze komen iets later bij de ferry aan dan wij en we vertellen hen het vervelende nieuws. Ook balen natuurlijk. Nu word het discussiëren wat we gaan doen. Word het de slow of de fast ferry. De slow gaat zo en zo over drie kwartier en de fast van 17.00 moeten we nog maar afwachten ivm het aankomende slechte weer. Na lang wikken en wegen gokken we toch op de fast ferry van 17.00. Als we om 16.15 al mogen boarden worden we al optimistisch. Donkere wolken pakken zich samen, maar echt donker. Van rechts trekken de wolken over de bergen onze kant op. Het is 17.00 en we liggen nog stil. We zitten met meer dan 30 man op het open achterdek als we om 17.10 eindelijk vertrekken. Gelukkig we zijn onderweg. We zijn tien minuten onderweg als het een beetje begint te spetteren. Een paar locals gaan al naar binnen. Wij zijn het gewend, die paar druppels regen deren ons niet. Vijf minuten later komt er ook wind bij en gaat het harder regenen. We besluiten ook naar binnen te gaan en kunnen al bijna niet meer normaal lopen. Binnen lopen we tussen de stoelen door naar onze zitplaats. Ondertussen knallen de golven tegen de boot aan en gaan we van links naar rechts. Van lekker rustig varen is er niet meer bij. Als we om 18.10 eindelijk aankomen is het droog en valt de wind ook reuze mee. Onze taxichauffeur staat al te wachten en zet onze tassen in de auto. We nemen afscheid van onze Nederlandse medereizigers.

We stappen in en geven aan dat we niet naar ons vorige guesthouse willen, maar naar ons nieuwe hotel. That is the best hotel in Banda Aceh, zegt hij. Ok dat beloofd gelukkig wat goeds. In ongeveer een kwartiertje zet hij ons af en worden onze backpacks naar binnen gerold op een kar door de portier. We checken in en we zitten op de zevende verdieping en kijken over Banda Aceh heen met zijn ontelbare moskeeën. Het is ongeveer 19.00 en Chloë wil heel graag nog even naar een zakjes winkel ongeveer een kwartiertje lopen van het hotel. Zakjes winkel denkt u? Ze hebben hier alles in zakjes, lang leve de plasticsoep, maar hier doen ze daar dus niet aan. Wil je een koude of warme cappuccino of chocomelk? Zakje, water schudden hatseflats een heerlijk koud of warm drankje. Trek in een koude frisse drank van bv lemon, aardbei, mango of ananas. Zakje, water en ijsklontjes. Hatseflats. Trek in een chipje of nootje, zakje open en hatseflats. Shampoo of douchecrème, zakje en klaar. De zakjes zitten met tien stuks aan elkaar en kan je per stuk afscheuren. We lopen erheen en kopen een paar strippen van tien in verschillende smaken. We lopen terug naar ons hotel en gaan maar weer eten bij de pizzahut. Lekker veilig ivm de vlucht terug. We gaan na het eten terug naar ons hotel om daar eindelijk een lekker lang te douchen. Morgen om 11.30 staat onze vlucht naar Jakarta op het programma en dan 's avonds vliegen we terug naar Amsterdam. Waarschijnlijk komt er hierna dus nog maar één blog op het moment dat we terug zijn.

1. Danielle:
    11 juni 2022
    Goede vlucht terug! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto’s!!!!😘😘😘
  2. Monique:
    Goede reis terug!!
  3. S.de Jong:
    11 juni 2022
    Goede vlucht en welkom thuis benieuwd waar we de volgende keer weer naar toe mogen meereizen!
  4. Sharon:
    11 juni 2022
    Goede vlucht terug naar Amsterdam!
  5. Jenny Rietbergen:
    Goede reis 😘