dag 11

18 augustus 2020 - Thuis, Nederland

Ik heb het deze vakantie al eerder gezegt, maar vandaag word echt een rustige dag. We slapen lekker uit en gaan dan bedenken wat we willen doen. Tijdens het ontbijt overleggen we en komen overeen dat we naar Praia do vale de lobo willen. Het Saint-tropez van Portugal, althans dat denk ik als we hier zijn geweest, maar daar over zo meer. Praia do vale de lobo staat bekend om zijn golf resort. Het strand Praia de Vale do Lobo wordt omgeven door een roodachtig klif, waarboven één van de beroemdste en meest gefotografeerde golfbanen van de Algarve ligt. Dit strand ligt bij het toeristische complex met dezelfde naam en is één van de bekendste stranden op internationaal niveau.
Het uitgestrekte Praia de Vale do Lobo is kilometers lang en is ideaal voor lange wandelingen en zo ook voor ons.

De rit er naar toe is kort, 25 minuten en weer eens wat anders dan de afgelopen week, de N125 ruilen we in voor kronkelweggetjes door kleine dorpjes. Als we bijna op onze bestemming zijn veranderd de aanblik op de weg. De met gaten in de asfaltweg maken plaats voor nieuw asfalt en op de rotondes in lijn gelegde kinderkopjes. Langs de weg zien we bloemen en zijn er tuinmannen bezig alles netjes te houden. Het gras langs de weg is groen en niet verdord. We rijden tussen kapitalistische grote villa's en hier tussen loopt de golfbaan. Het is echt vreemd om te zien. Het is alsof je door een kruizing van een uber grote centerparcs en de wijk zonnendeal van Flodder heen rijdt. We zien villa's met liften en infinitypools. We parkeren onze auto vlakbij het strand, het eerste strand waar we geld moeten betalen om te parkeren. We gooien twee euro in de meter en we mogen twee uur blijven staan. We starten onze wandeling bij beachclub Sandbanks en lopen ongeveer twee kilometer langs de rode klif en bekijken vol verbazing de golfbaan ongeveer twintig meter hoger op de klif ligt. Het ziet er echt tof uit. Hoe tof zou het zijn om daar een balletje te kunnen slaan. We lopen door tot ongeveer beachbar Julia's en keren dan weer om. We nemen even snel een duik in het koude zee water, want de temperatuur loopt al aardig op, en ik moest plassen. Sttttttt. Na ongeveer vijf kwartier stappen we weer in de auto en rijden naar de starbucks in Loulé. We hebben Chloë al de hele vakantie een frapucino beloofd en nu konden we onze belofte in lossen. Bij het MEO Loulé - Mar Shopping center zit een Starbucks dus daar rijden we op de terugweg even langs. De parkeerplaats voor zo'n 1000 auto's is zo goed als leeg. Echt triest. De Starbucks zit aan de buitenkant en we bestellen. We gaan niet het shoppingcenter in, maar werpen wel even snel een blik naar binnen. Wat een complex echt enorm, en dan te bedenken dat er naast nog eens een bekende merken shopping outlet zoals Batavia stad zit. We drinken de frapucino tijdens het rijden naar huis.

We zijn vroeg thuis 13.15 en besteden de rest van de dag met zonnen, zwemmen, lezen, overgooien met een bal, zwemmen, lezen en zonnen. Tot morgen.