dag 6

13 augustus 2020 - Thuis, Nederland

Het scheelt vandaag een half uurtje dat wij wakker worden, 6.30 om precies te zijn. Vandaag kunnen we wel in de tuin koffie drinken. De temperatuur is goed dus dat komt goed uit. In het begin dacht ik we zitten in een privehuis wat valt er nu te schrijven, maar na vandaag kom ik daar van terug. We maken zo op een dag best nog wel wat mee. Vandaag is de planning om naar een klein moors stadje te gaan. Tavira. Tavira was een belangrijke havenstad, maar nu leeft het voornamelijk nog van toerisme en visserij. Ook winnen ze hier zout uit de zee. Het ligt in het natuurgebied Ria Formosa, welke een natuurlijke lagoon is, waar ze zout uit de zee winnen, welke doorloopt tot voorbij Faro.
Het is een half uurtje rijden vanaf de villa. Chloë is ook vroeg wakker en en we gaan dus vroeg ontbijten en vroeg op pad. Klokslag 9.00 sluiten we het hek en gaan we op pad.

Gele pijlen

In Tavira aangekomen gaan we op zoek naar een kerk, ze hebben er hier 37 dus keuze genoeg. Als ik het goed heb begrepen zijn er hier nog maar 23 van actief. We zoeken één van de bekendste op. Boven op de berg naast het fort van Tavira. We mogen naar binnen, maar dit kost 2,50 pp. Nou vooruit dan maar een kerk bezoeken en er geld aan verdienen is een beetje tegen mijn principe, maar daar heb ik er toch niet veel van dus voor 7,50 gaan we naar binnen. Het is een kleine kerk en erg apart. Het ziet er anders uit dan andere kerken die wij op vakanties hebben gezien. Zelfs kaarsjes branden kan hier alleen maar elektronisch. Geld in een automaat gooien en er gaat een lampje branden. Zelf God gaat met zijn tijd mee. Ook horen wij, dat de afbeelding die naast Jezus staat op het bordes, een belangrijk persoon is binnen de Tavira gemeenschap. Hij heeft voor het eerst de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela gelopen. Door mijn oom die naar Santiago heeft gefietst weet ik precies waar dit ligt en dus weet ik hoe ver dit, zelfs vanaf hier is. De route die deze persoon heeft gelopen staat met gele pijlen op de grond door heel portugal aangeduid. We lopen verder en vragen Chloë of ze nog een kerk in wil. Dat hoeft niet. Wel geeft ze aan dat hier in het buitenland de kerken altijd veel mooier zijn dan in Nederland. Ik vraag hoe ze dat weet aangezien ze nog nooit in Nederland een kerk in is geweest. Schouderophalend zegt ze, dat denk ik. Ik stel voor om straks als we thuis zijn een kerk te bezoeken. Dit hoeft nou ook weer niet. En toen kwam er een typische Chloë uitdrukking. Kerken zijn net als jam. Op vakantie is het lekker, maar thuis hoef ik het niet. Ja zo kan je het ook zien.
We lopen door een klein straatje met een aantal souvenirs winkeltjes, echt erg leuk, maar leeg, heel leeg. Hier horen toeristen te lopen, hordes, maar vandaag zijn we de enige. We lopen elk winkeltje in en zorgen dat we overal iets kopen. Vijf winkels verder kom ik er achter dat het zo wel in de papieren gaat lopen dus beperken we het nu alleen nog tot koffie met gebak. Nadat we koffie hebben gedronken lopen we weer richting de auto. Het is al bijna 12.00 en we moeten ook nog boodschappen doen. Zo gaan we twee uur niet redden en we moeten nog jam kopen.

We gaan naar een enorme supermarkt in Loulé ongeveer tien minuten van ons huis. We proberen ongeveer voor drie dagen eten in huis te halen, zodat we niet zo vaak de supermarkt in hoeven. We lopen ongeveer een uur in deze winkel en als we er uit komen hebben we nog precies een kwartier voordat het twee uur is. We rijden naar huis en zijn nog voor twee uur thuis. Knap gepland al zeg ik het zelf.

Thuis gaan we aan de lunch, yoghurt met aardbeien. Volgens het weer bericht zou het vandaag warmer worden dan gisteren en dat merk je ook. Was het gisteren en eergisteren nog rond de 32 graden loopt het nu toch al snel op richting de 38. We moeten dus regelmatig even afkoelen in het zwembad. Zelfs lama die al de hele dag in het zwembad ligt zeurt vandaag niet. We gooien wat met een bal over en maken plezier. We eten om een uur of 20.00 onze portugese tapas en lopen daarna nog een rondje in de buurt. Het is al bijna donker als we terug komen. Na nog een spelletje hartenjagen gaan we naar bed. Morgen ochtend gaan we naar het strand om te wandelen. Tot morgen.